Trening muay thai intro daje możliwość kompleksowej pracy nad ciałem, łączy w sobie elementy kardio, siłowe i na koniec rozciąganie.”

Treningi są zróżnicowane, czasem jest więcej interwałów i szybkościowych zajęć, a czasem siłowych.

To tylko dwa przykłady zaczerpnięte z opinii Google dotyczących klubów sportów walki. Wiele osób zaczyna swoją przygodę ze sportami walki za młodu i kontynuuje ją nieprzerwanie, ale część (coraz większa) decyduje się stanąć po raz pierwszy na sali sportów walki w wieku 20 i więcej lat. Czy warto ? Jeszcze jak. Zobacz 7 korzyści z uprawiania kickboxingu:

1. Zwiększenie mobilności

Aby móc wykonywać część technik kickboxerskich niezbędna jest mobilność zarówno barków, ramion ale przede wszystkim bioder. Oczywiście nikt nie będzie oczekiwał od początkujących adeptów by po pierwszych zajęciach umieli wysokie kopnięcia, ale na pewno od pierwszych zajęć zaczniecie zwiększać elastyczność. Już w trakcie rozgrzewki wprowadzane są elementy rozciągania, a na większości dobrze prowadzonych zajęć rozciąganie jest osobnym elementem treningu.

2. Trening interwałowy zwiększa pułap tlenowy

Kickboxing to walka podzielona na rundy, które trwają dwie lub trzy minut, a między rundami są przerwy 60-sekundowe. Brzmi jak trening interwałowy, prawda? Trening kickboxingu, nawet na rekreacyjnym poziomie, opiera się na wysiłku o zmiennej intensywności, a taki wysiłek w połączeniu z pracą na granicy progu tlenowego (zazwyczaj od 65 do 80% tętna maksymalnego) to doskonały sposób na poprawienie swojego VO2 MAX, czyli wydolności tlenowej. Z praktycznego punktu widzenia – trenując kickboxing zapomnisz o zadyszce wchodząc na trzecie piętro. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o mierzeniu sprawności fizycznej zapraszamy do artykułów Amita Batry.

3. Zwiększenie wytrzymałości mięśni

Ramiona odmawiają Ci posłuszeństwa po kilkunastu sekundach noszenia ciężkiej torebki ? Bez wdawania się w szczegółową analizę anatomicznej budowy mięśni – w trakcje treningu, sparingów lub treningu interwałowego pracę wykonuje się non stop przez zadany okres czasu (30 sekund, minuta, dwie lub nawet trzy w przypadku sparingów). Dzięki takiej pracy oraz mieszaniu szybko wykonywanych technik z mocnymi, nasze mięśnie przyzwyczajają się do długotrwałego wysiłku, tym samym zwiększając swoją wytrzymałość.

4. Zmniejszanie stresu

W dzisiejszych czasach niemal wszyscy jesteśmy przebodźcowani, bez wyjątku. Zdarzało Ci się mieć tak stresujący dzień, że chciałeś krzyczeć lub coś rozwalić? Choć niełatwo jest to wytłumaczyć naukowo to krzyk sam w sobie ma oczyszczającą moc. Ma to związek z wyrzucaniem z siebie negatywnych emocji podczas krzyku oraz ze zbawiennym działaniem oddychania na nasz stan emocjonalny. Trenując kickboxing dość szybko można przekonać się, że okrzyki podczas zadawania mocnych ciosów pomagają regulować oddech, a co za tym idzie – trenować lepiej i dłużej, przy okazji dając upust negatywnym emocjom.

5. Spalanie kalorii, dużych ilości kalorii

Nie ma nic bardziej irytującego jak długie oczekiwanie na efekty treningów. Nic nie przychodzi oczywiście z dnia na dzień, ale możemy sobie pomóc zwiększając ilość spalanych kalorii na każdym treningu. Trenując średnio intensywnie na siłowni w ciągu godziny spalimy ok 450 do 490 kalorii. Trenując kickboxing dokładnie tyle samo czasu spalimy średnio między 700, a 800 kalorii! Efekty nie pojawią się od razu, bo nie można oczekiwać cudów po żadnej formie treningów, ale możemy ja znacznie przybliżyć poświęcając na to tyle samo czasu.

6. Poprawianie koordynacji

Jesteś leworęczny czy praworęczny ? Duża część dzisiejszych 30-40 latków o tym, że urodzili się mańkutami, dowiadywało się kiedy zaczynali grać w piłkę lub uprawiać inny sport, w którym rozróżnia się “mocniejszą i słabszą stronę”. Wiele osób było uczonych podstawowych czynności takich jak jedzenie czy pisanie prawą ręką “bo tak jest normalnie”. W kickboxignu oczywiście rozróżniamy postawy (prawa lub lewa noga z przodu) ale trening zakłada rozwój obu stron. Ciosy i kopnięcia wyprowadza się zarówno z lewej jak i prawej ręki lub nogi. Wymaga to treningu koordynacji oraz utrzymywania równowagi z naciskiem na obie strony ciała. Sporty walki, a w szczególności kickboxing, w którym obecne są kopnięcia, to prawdopodobnie najlepszy sport pod względem rozwoju koordynacji i balansu.

7. Trenowanie całego ciała

Trening kickboxingu składa się z wielu różnych ćwiczeń od przysiadów, przez wyskoki, sprinty, wyrzuty nóg, pompki, aż do tzw. krokodylków. Wykonywanie technik i ciosów angażuje wiele mięśni, także tych głębokich, dzięki temu kickboxing można nazwać prawdziwym “full body workout” i to zaledwie w nieco ponad godzinę. Trudno jest wskazać bardziej kompleksowy i poruszający całe ciało trening niż sporty walki, w szczególności kickboxing. Idąc na swoje pierwsze zajęcia możesz być pewny, że poczujesz mięśnie, o których istnieniu nie miałeś pojęcia!

Powyższe benefity trenowania kickboxingu pozbawione są anatomicznych i naukowych szczegółów. Jeśli interesują Was te aspekty zapraszamy do serii artykułów Amita Batry Nauka w Sporcie, oraz na jego bloga.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here